Jobsamtalen

Alle kan opleve nervøsitet, når de skal til jobsamtale. Det er helt naturlig, og nervøsiteten kan være positiv, for den kan skabe en større koncentration. For at undgå at nerverne, er det en god ide at være velforberedt.

Før samtalen

Sæt dig godt ind i virksomhedens forretningsgrundlag, kunder og visioner. Du kan fx søge informationer om virksomheden på deres hjemmeside, på Arkitektskolernes biblioteker eller i artikeldatabaser. Du kan også spørge om kendskab til virksomheden i din omgangkreds. Det giver et godt indtryk, at du har du sat dig ind i virksomheden inden samtalen. Og med et basiskendskab til virksomheden bliver samtalen lettere.

Tøjet skal matche

Det er afgørende, at du føler dig godt tilpas under samtalen. Derfor skal du vælge et sæt tøj, du befinder dig godt i. Tøjet skal også helst matche virksomheden. Det kan være svært at vide, hvis du ikke på forhånd kender arbejdspladsen. Men branchen og stillingsbeskrivelsen er ofte gode pejlemærker for, hvordan du kan matche virksomhedens påklædning.

Ofte stillede spørgsmål

Du kan forberede dig til en samtale ved at overveje, hvad du vil svare på ofte stillede spørgsmål:

• Kan du fortælle os kort om din baggrund?
  • Hvorfor vil du gerne arbejde hos os?
  • Nævn 3 svage og stærke sider hos dig selv?
  • Hvad er dine karriereplaner?
  • Hvilken type chef vil du helst arbejde for?
  • Hvilke arbejdsopgaver foretrækker du?
  • Hvad foretager du dig i fritiden?
  • Hvordan arbejder du under pres?

Du kan fx øve dig på samtalen med en ven eller en studiekammerat. Et godt råd er at forsøge at iscenesætte situationen, så den bliver så realistisk som muligt.

Spørgsmål viser interesse

Det er en god idé at forberede en række spørgsmål, da det viser interesse og skaber dialog. Desuden giver svarene et tydeligere billede af arbejdspladsen. Spørgsmålene kan fx dreje sig om kulturen, ledelsesstilen, efteruddannelsesmuligheder og sociale arrangementer. Du kan også spørge om lønnen. Her er bedst, hvis du venter til sidst i samtalen. Det kan nemlig give et forkert signal, hvis spørgsmålet kommer for hurtigt på bordet.

Hav lønkrav parat

Mange virksomheder spørger allerede om lønkrav under første samtale. Andre venter med forhandlingen, til de har fundet en egnet kandidat. Kig på Arkitektforbundets lønstatistik og få en ide om lønniveau. Du kan også sammenligne med andre grupper på arbejdsmarkedet både på det offentlige og private område. Se Arkitektforbundets løntabeller for det offentlige område og for det private.

Vær positiv og åben

Det er vigtigt at være åben og svare på alle spørgsmål, selvom de eventuelt skulle være en gentagelse af, hvad der står skrevet i din ansøgning. Grib muligheden for at få en god dialog med ansættelsesudvalget. Prøv så vidt muligt at give uddybende svar på alle spørgsmål. Korte svar kan blokere for dialogen.

Spørg til det videre forløb

Når du stiller spørgsmål, kan du komme ind på de punkter, som I endnu ikke har berørt. Desuden kan du spørge om det videre forløb, så du ved, hvad du skal forholde dig til. Endvidere er det rart at vide om, de planlægger at afholde flere samtalerunder, hvor mange kandidater de har indkaldt til samtale og om de planlægger at gennemføre tests.

Medbring relevante dokumenter

Husk, at medbringe en kopi af din ansøgning, CV samt  andre bilag. Medbring desuden eksempler på arbejdsopgaver, som du mener kunne have interesse for virksomheden.

Du kan også stille krav

Som ansøger kan man føle det lidt som om man står med hatten i hånden, hvor ansættelsesudvalget sidder med magten. Tænk i stedet på dig selv som en ressource, virksomheden har brug for. Du skal også være glad i det nye ansættelsesforhold, stil derfor krav til stedet.

Efter jobsamtalen

Når du har været til samtale, er dine forventninger tårnhøje. Du venter utålmodigt på, at virksomheden skal høre fra sig, og dage føles som år. Når du endelig får besked, er det måske et afslag. Det er desværre en del af processen i at søge job, og det er vigtigt, at du ikke tager det personligt. Der er mange andre i den samme situation, som du.

Du kan lære af et afslag, og det kan være nyttigt, at kontakte virksomheden og få uddybet afslaget.

Har du behov for coaching i forbindelse med jobsamtalen er du altid vedlkommen til at kontakte Arkitektforbundet. Læs mere om coaching
Sidst redigeret 16.12.2013
ARKITEKTEN 9 2014 (16. september)