Lønmodtagernes Garantifond og lån hos forbundet

Lønmodtagerens Garantifond og lån hos Arkietktforbundet

Retningslinjer for udbetaling fra Lønmodtagerens Garantifond og lån hos Arkietktforbundet

Lønmodtagerens Garantifond (LG):

• Anmeldelse om udbetaling fra LG skal ske inden 4 uger efter arbejdsgiverens konkurs/død/ophør. For feriepengene snarest muligt efter kendskab til arbejdsgiverens konkurs eller ophør. For sen anmeldelse kan medføre, at behandling af sagen bliver afslået, hvis der ikke foreligger særlige forhold.
  • Anmeldelsesblanketten kan findes på LGs hjemmeside: www.atp.dk
  • De krav der kan anmeldes er løn og tillæg, erstatning for manglende løn i opsigelsesperioden, pensionsindbetalinger, feriegodtgørelse, ferietillæg, søgnehelligdagsbetaling, fratrædelsesgodtgørelse, godtgørelse for usaglig opsigelse og akkordoverskud.
  • Erstatningen for de 3 første måneder er en minimalerstatning som du er garanteret også selv om du får lønnet arbejde andetsteds.
  • LG kan højst udbetale 160.000 kr. (110.000 kr. for sager før 3. juli 2009) efter fradrag af kildeskat til hver lønmodtager. Herudover dækkes dog feriepenge.
  • Ikke afholdt ferie fra tidligere år kan blive anset for afholdt i opsigelsesperioden, jf. ferielovens § 16.
  • Du har pligt til aktivt at søge og tage imod tilbud om andet arbejde i opsigelsesperioden, idet du ellers ikke anses for at have opfyldt forpligtelsen til at begrænse dit løntab. Du vil fra LG modtage en “Erklæring om tabsbegrænsning i opsigelsesperioden” som returneres udfyldt til LG ved opsigelsesperiodens udløb.
  • Kontakt altid sekretariatet vedrørende spørgsmålet om, hvorvidt det er nødvendigt at være tilmeldt jobcentret som ledig. Hvis der opstår problemer med retten til erstatning vil du kunne modtage dagpenge i perioden, hvis du har meldt dig ledig hos jobcentret.

Lån hos Arkietktforbundet

• Arkietktforbundet kan yde medlemslån fra det tidspunkt, hvor der er afsagt konkursdekret.
  • Arkietktforbundet kan yde medlemslån op til beløbsgrænsen for hvad medlemmet er garanteret i erstatning hos LG.
  • Der kan ydes et rentefrit lån, der svarer til den månedlige udbetalte løn. Såfremt udbetaling fra LG ikke finder sted eller kravet ikke gennemføres, skal lånet tilbagebetales.
  • Du skal udfylde en transporterklæring for at kunne låne hos Arkietktforbundet.

Spørgsmål vedrørende medlemslån kan rettes til Kurt Rasmussen på  32 83  69 90

Arkietktforbundet, den 2. juli 2009