Republikken åbner ny prototype-værksted og fagcafé

Arbejdsfællesskabet Republikken stiller fra 23. marts 2012 fagcafé og maskiner til ’rapid prototyping’ til rådighed for talentspirer, virksomheder og iværksættere, der vil skabe design og innovation.

Arbejdsfællesskabet Republikken åbner 23. marts 2012 dørene til et nyt koncept under parolen ”platform for kreatører”.  Det skal være nemmere for kreatører og virksomheder at gøre drømme til virkelighed.

- Ideen, med at fx arkitekter, designere, kunsthåndværkere og idémagere bruger prototypemaskiner til at udforme prototyper i et åbent værksted, er ikke ny, men først nu for alvor på vej til Danmark. Og intet sted i landet kan du både få adgang til et nyt prototype-værksted og blive en del af det helt unikke arbejdsfællesskab, som Republikken også er, siger tidligere videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen, der er medlem af Republikkens bestyrelse.

Kort proces fra idé til produkt
Processen er enkel: Du går på gaden og får af en lys idé, herfra søger du til Republikkens fagcafé, hvor du har adgang til Republikkens model-og træværksted. Med få klik med musen beordrer du fx CNC-fræseren eller laserskæreren til at omdanne din tegning til en fysisk model. Det er både nemt og billigt, og du styrer processen selv.

- Hvis ikke jeg havde mulighed for at bruge laserskæreren, og de andre maskiner, der står i Republikken, ville jeg ikke lave så mange prototyper og dermed få testet så mange af mine idéer, fortæller industriel designer Rikard Zetterlund.

Test dit koncept
Republikkens nye platform består af et model- og træværksted, en fagcafé, et arbejdsfællesskab og konferencefaciliteter. Her er det nemt for kreatører og virksomheder at få adgang til et professionelt netværk samt at teste og realisere idéer, uden at det koster en bondegård.

- Republikken ønsker at støtte små og mellemstore virksomheder, der ikke har resurser til at investere i dyrt prototype-udstyr og derfor ikke får testet deres idéer og i sidste ende heller ikke får lanceret nye produkter. Det vil vi lave om på, siger Louise Rønne, direktør for Republikken.

Kaffe og kontor for kreatører
Du kan bruge Republikkens fagcafé til at brygge på en ny idé eller drikke en kop kaffe med andre kreatører. Skal du bruge en arbejdsstation til at før- eller efterbehandle din model, kan du booke en plads for en halv eller en hel dag.

Medmindre du bliver bidt af den dynamiske stemning og ønsker en fast plads i Republikkens arbejdsfællesskab, som i dag huser 75 kreatører. Skal du holde møde med dine kunder, kan du leje et af Republikkens mødelokaler. Desuden afholdes workshop og faglige arrangementer.

Gør det selv
Republikkens koncept er inspireret af ´DIY´og ´maker-bevægelsen´. Strømninger der gør op med masseproduktion af varer. I stedet bliver det muligt for den enkelte at skabe et nyt eller justere et design, produkt eller koncept. I Republikkens prototype-værksted foregår processen på bedste DIY manér. I fagcaféen finder du et bredt udvalg af alt lige fra krydsfinér til plexiglas, men du kan også medbringe dit eget. I materiale-bibliotektet kan du få inspiration til nye materialer på markedet.

Bliv medlem og få adgang til maskinerne
Som medlem kan du få introkurser og certificeringer i selv at bruge maskinerne, desuden afholdes åbne dage hver måned, hvor du som medlem kan teste og eksperimentere med dine idéer.

Åbningsdato for ”Platform for kreatører” er 23. marts 2012 hos Republikken, Vesterbrogade 26, 1620 København V.

Fakta om Republikkens prototype-værksted
Republikken ligger i en baggård på Vesterbrogade 24-26 i København V. Model- og træværkstedet udstyres med bl.a. laserskærere, vinylskærer og plotter. Derudover er der adgang til en CNC-fræser. Rundt om værkstedet er der arbejdsstationer, hvor projekterne samles og diskuteres.

Foto: Louise Rønne